Autokosten en inkomstenbelastingen: de fiscale spelregels verder toegelicht

Auto’s maken een essentieel onderdeel uit van onze mobiliteit, en het aandeel van bedrijfswagens blijft significant. Momenteel rijden er bijna 700.000 bedrijfswagens rond, een gevolg van hun aantrekkelijke fiscale en sociale regime. Toch zijn er ook economische, ecologische en sociale uitdagingen verbonden aan het gebruik van bedrijfswagens. Met de Europese klimaatdoelstellingen voor 2030 in het achterhoofd heeft de Belgische wetgever via de Wet van 25 november 2021 de autofiscaliteit fasegewijs grondig hervormd. De ingevoerde fiscale maatregelen zouden een omslag teweeg moeten brengen naar een koolstofemissievrij bedrijfswagenpark.

Voor de cijferberoepers is het bijhouden van de autofiscaliteit vaak een hele uitdaging. Een regelgeving die in fasegewijs wordt ingevoerd, aangevuld met diverse circulaires, parlementaire vragen en een almaar groeiende stapel rechtsleer, zorgt voor een complexe puzzel. Maar geen zorgen: tijdens dit seminarie ontrafelen we de knoop en zetten we alles helder op een rij, zodat u weer helemaal mee bent!"

Stilaan krijgen enkel volledig emissievrije wagens – zoals elektrische voertuigen – nog fiscale voordelen. Maar wat betekent dit voor uw huidige wagenpark? Welke auto's blijven aftrekbaar, en waar stopt het fiscaal voordeel? Hoe groot is het verschil tussen een volledige aftrekbaarheid, een beperkt percentage of helemaal geen aftrek? Wat met de terugbetaling van laadkosten? Wat met de laadinfrastructuur?

Tijdens dit seminarie gaan we dieper in op de fiscale spelregels. Daarnaast maken we een boeiende vergelijking van de total cost of ownership (TCO), zodat u een geïnformeerde keuze kunt maken voor uw wagenpark. Een praktische en waardevolle update voor iedereen die met bedrijfswagens werkt waarbij U een uitgebreid overzicht krijgt van de regels rond inkomstenbelastingen, met speciale aandacht voor de aftrekbaarheid van autokosten, de fiscale behandeling van elektrische wagens en de installatie van laadstations.

Het seminarie behandelt een breed scala aan praktijkvragen, zoals:

  • Wat moet er worden verstaan onder “auto”? Wat met een motorfiets?
  • Wat is het verschil tussen renting en leasing? En wat met een lening? Wat is het interessantste?
  • Hoe bepaalt men de CO2-uitstoot van een voertuig? En wat is hierbij de rol van het gelijkvormigheidsattest en de DIV?
  • Welke concrete wijzigingen zijn er doorgevoerd in de fiscale aftrekbaarheid van autokosten, zowel in de personenbelasting als in de vennootschapsbelasting?
  • Hoe ziet de nieuwe regeling voor de aftrekbaarheid van elektrische voertuigen eruit?
  • Is de fiscale aftrekbeperking ook van toepassing op autokosten die door derden worden doorgerekend, zelfs wanneer deze expliciet en afzonderlijk op de factuur staan vermeld?
  • Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor de aftrek van autokosten in de personenbelasting?
  • Hoe past u de berekening van het voordeel van alle aard (VAA) correct toe?
  • Geldt er nog een 30/70 verhouding als verhouding tussen brandstofkosten (30 %) en de overige kosten van de wagen (70 %) voor het VAA? Waarom is dat van belang?
  • Kan de eigen bijdrage van een werknemer of bedrijfsleider voor het privégebruik van een bedrijfswagen in mindering worden gebracht?
  • Welke kosten verbonden aan woon-werkverkeer komen in aanmerking voor fiscale aftrek bij werkelijke kosten?
  • Welke fiscale gevolgen heeft het aanbieden van een tankkaart of laadpas aan werknemers of bedrijfsleiders? Wat als er een betaling wordt gedaan voor de gedragen kosten als de laadpas of tankkaart niet werkt of voor het thuis laden?
  • Wat zijn de fiscale implicaties bij de verkoop van een bedrijfswagen?
  • Hoe wordt omgegaan met brandstofkosten van hybride voertuigen binnen de huidige regelgeving? 
  • Hoe ziet de fiscale behandeling van het thuisladen van elektrische bedrijfswagens eruit? Verschilt dit naargelang de elektrische wagen beroepsmatig dan wel voor privé-doeleinden wordt gebruikt? Als de laadpaal door de werkgever/vennootschap bij de werknemer/bedrijfsleider thuis geïnstalleerd wordt, kan er dan in hoofde van die werknemer/bedrijfsleider een voordeel van alle aard ontstaan? En wanneer gaat het om kosten eigen aan de werkgever/vennootschap
  • Welke fiscale stimulansen bestaan er voor de installatie van laadinfrastructuur? In welke gevallen kan er een beroep gedaan worden op de investeringsaftrek? Wat als de laadpaal geïnstalleerd is op de ondernemingssite (of werkgeverssite)? Wat wordt er in deze context verstaan onder het begrip "ondernemingssite"? Maakt het fiscaal een verschil of enkel personeel van de onderneming aan de paal kan tanken of ook mensen van buiten de onderneming dat kunnen (bijvoorbeeld bezoekers, klanten)?
  • Welke voorwaarden moet een laadpaal vervullen om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen?
  • Hoe zit het met de fiscale behandeling van investeringen in elektrische of waterstofvrachtwagens?
  • Wat zijn de fiscale gevolgen van een wijziging van leasing- of huurcontract
  • Wat met doorgerekende kosten?

U krijgt in dit seminarie een praktisch overzicht van de huidige regels en een vooruitblik op toekomstige evoluties. U leert hoe u kunt anticiperen op de strengere aftrekregels, welke investeringen fiscaal aantrekkelijk blijven en hoe u de overstap naar een duurzaam wagenpark optimaal kunt plannen.
 

Fiscaal adviseur DNF Belgium
Vennoot DNF Belgium, Prof. FHS
Prijs:
€ 210

Het seminarie duurt 3,5 uur. 

U heeft de keuze tussen: 

  • het seminarie FYSIEK volgen op locatie in BRUSSEL, of
  • het seminarie volgen via LIVESTREAMING (real time), of
  • het seminarie UITGESTELD bekijken (on demand). 


Iedere deelnemer ontvangt na het beantwoorden van de aanwezigheidsvragen en de afsluitende toets, zowel bij een seminarie op locatie, een real time- als een on-demand-seminarie, een attest erkend door de volgende instituten:

  • het ITAA (categorie A);
  • het I.B.R.;
  • het BIV;
  • de Vlaamse Balies;
  • de Nationale Kamer van Notarissen. 
-

Brussel - Odisee

Odisee Brussel

Stormstraat 2
1000 Brussel
België

Op map tonen

Bereikbaarheid: De campus is heel gemakkelijk te bereiken: te voet of met de fiets, met het openbaar vervoer, of met de auto.
Het station Brussel-Centraal ligt op wandelafstand van de campus. Om vanuit Brussel-Centraal tot aan de campus te geraken, volg je vanuit de grote hal van het station de Keizerinnenlaan. De vierde straat links is de Stormstraat.
De campus is vlot bereikbaar vanop de kleine ring rond Brussel.

Parking: de deelnemers aan de seminaries en de causerieën (met uitzondering van de Grondige Snelcursussen) ontvangen een gratis parkingticket dat enkel geldig is voor de volgende parkings:

 

PRINT

PRINT

-

Real time

Een realtimeseminarie wordt op een vooraf bepaalde dag en op een vaststaand tijdstip gegeven. Je kan rechtstreeks en interactief deelnemen. 

-

On demand

Een on-demand-seminarie is een opname van een seminarie. De deelnemer kan deze opname bekijken op een door hem/haar zelfgekozen tijdstip. 

Autokosten